اطلاعات دارویی| کلیدنیوم سی؛ کاربردها و عوارض جانبی


کد خبر: 250320

تاریخ انتشار: جمعه 03 آذر 1402 – 10:06

به گزارش ، قرص کلیدینیوم سی در درجه اول برای مدیریت علائم مرتبط با اختلالات گوارشی تجویز می‌شود. برخی از مشکلات گوارشی رایجی که برای آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS یک اختلال مزمن است که با درد شکم، نفخ و تغییر در عادات روده‌ای و اجابت مزاج مشخص می‌شود. سندرم روده تحریک‌پذیر در دوره‌های افزایش استرس و اضطراب روحی تشدید شده و می‌تواند برای فرد بسیار ناراحت‌کننده باشد. این دارو با کاهش گرفتگی عضلانی و کنترل تولید بیش از حد اسید معده به کاهش علائم کمک کرده و برای افراد مبتلا به IBS تسکین‌دهنده است.

زخم معده

زخم‌های گوارشی زخم‌های بازی هستند که در پوشش داخلی معده، روده کوچک یا مری ایجاد می‌شوند. کلیدینیم سی با خواص ضد اسپاسم و کاهش‌دهنده اسید خود، با بهبود و تسکین علائم، به مدیریت زخم‌های گوارشی کمک می‌کند.

اختلالات عملکردی دستگاه گوارش

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، عمده کاربرد این دارو، در موارد اختلالات و ناراحتی‌های گوارشی است. کلیدینیوم سی ممکن است برای اختلالات عملکردی مختلف گوارشی تجویز شود که در آن انقباضات غیر طبیعی عضلات و افزایش اسید معده در ایجاد علائم نقش دارند.

عوارض قرص کلیدینیوم سی

در حالی که کلیدینیوم سی می‌تواند در مدیریت مشکلات گوارشی از جمله زخم معده و علائم ورم معده موثر باشد، مانند هر دارویی، ممکن است با عوارض جانبی خاصی همراه باشد. عوارض شایع می‌تواند شامل خشکی دهان، تاری دید، یبوست و خواب‌آلودگی باشد. این عوارض جانبی اغلب خفیف و موقتی هستند، اما به بیماران توصیه می‌شود در صورت تداوم یا بدتر شدن، به پزشک خود اطلاع دهند. توجه به این نکته مهم است که بنزودیازپین‌ها، مانند کلردیازپوکساید موجود در کلیدینیم سی، اگر طبق دستور پزشک استفاده نشود، می‌تواند باعث ایجاد عادت و وابستگی به دارو شود. بیماران نباید بدون مشورت با پزشک خود به طور ناگهانی مصرف کلیدینیوم سی را قطع کنند، زیرا این امر می‌تواند منجر به علائم ترک شده و اختلالات گوارشی را تشدید کند.



Source link