اطلاعات دارویی| فلوکستین؛ کاربرد و عوارض


کد خبر: 248538

تاریخ انتشار: جمعه 05 آبان 1402 – 10:10

به گزارش ، فلوکستین جذب سروتونین توسط سلول‌های عصبی (نورون‌ها) را مهار می‌کند و به درمان افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب یا علائم وسواس می‌پردازد. این دارو نیاز به نسخه پزشک دارد و برای درمان اختلال افسردگی اساسی، پرخوری عصبی (اختلال خوردن)، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال هراس و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) استفاده می‌شود.

قرص فلوکستین و چاقی به هم مرتبط هستند. داروی فلوکستین با مکانیسم اثر ویژه خود ممکن است اشتها را تعدیل کرده و در نتیجه به کاهش وزن منجر شود. افت شدید اشتها و کاهش وزن بیش از حد و سریع یک عارضه به حساب می‌آید و حتما باید با پزشک در میان گذاشته شود.

زودانزالی و فلوکستین

آیا قرص فلوکستین ۲۰ برای زود انزالی تجویز می‌شود؟ سیستم سروتونین نقش مهمی در سیستم‌های کنترل انزال ایفا کرده و راه جدیدی را برای درمان بالینی زودانزالی ارائه می‌کند. به عنوان یک SSRI طولانی اثر، فلوکستین می‌تواند به طور موثری بازجذب سروتونین را مهار کند و غلظت سروتونین را در سیستم عصبی مرکزی برای بهبود علائم زودانزالی افزایش دهد.

سندرم پیش ‌از قاعدگی و فلوکستین

سروتونین توسط بعضی از پزشکان ممکن است برای بهبود تظاهرات سندرم پیش از قاعدگی تجویز شود. اگرچه ممکن است طی چند هفته پس از درمان احساس بهتری داشته باشید، اما اثرات کامل دارو ممکن است تا چند هفته بعد از شروع دارو طول بکشد.

اگر دوزی از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

عوارض قرص فلوکستین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به فلوکستین (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی با اورژانس تماس بگیرید. هرگونه علائم جدید را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلق‌وخو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، پرخاشگری، بیش‌فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، تشدید افسردگی یا افکار خودکشی و صدمه زدن به خود.



Source link