نمک دریا و نمک‌های تصفیه نشده موجب سرطان می شود


کد خبر: 254400

تاریخ انتشار: دوشنبه 02 بهمن 1402 – 13:05

به گزارش ، نسرین علیزاده روز دوشنبه دوم بهمن ماه 1402 با بیان اینکه نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است، افزود:علاوه بر، داشتن نا خالصی ها، نمک دریا دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی کند.


وی با اشاره به باورهای اشتباه درباره نمک دریا، اعلام کرد:  اینکه نمک دریا می تواند املاح دیگر مانند منیزیم وکلسیم را تامین کند، درست نیست، زیرا در مقداری که نمک  باید مصرف شود (  کمتر از 5 گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی است. ضمن اینکه، این املاح را از سایر منابع غذایی می توان دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده ( البته به مقدارکم) هدف این است که ید کافی به مردم  کشور رسانده شود.


این مسئول خاطرنشان کرد: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی می شود، برخلاف سیاست های وزارت بهداشت است و طبعا افراد سودجویی که سعی درترویج مصرف  نمک دریا دارند،  نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری  از پیامدهای زیان بار بهداشتی خواهند بود.


علیزاده با اشاره به سنگ نمک، ادامه داد: سنگ نمک از معدن‌های سنگ نمک با حفر زمین توسط ماشین‌ها و سپس انفجار و خرد کردن سنگ‌های نمک به دست می‌آید. بیشترین مصرف این نوع نمک برای یخ‌زدایی به کار می‌رود و  این نوع نمک برای مصارف خوراکی نیست.


وی با بیان اینکه نمک صورتی هیمالیا» (Himalayan Pink Salt) حاوی مقادیر کمی آهن اکسید با ترکیب اصلی NaClاست» اضافه کرد: منابع اصلی این نمک در پنجاب کشور پاکستان است. طعمی سبک ‌تر از نمک معمولی و شیرین ‌تر دارد. بیشتر در غذاهای سرخ‌کردنی و فروشویی سبزیجات استفاده می‌شود. 


مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نمک های آبی و بنفش  نیز در بازار وجود دارد که این رنگها به دلیل وجود برخی عناصراست که موجب ایجاد رنگ در نمک می شود، باید توجه داشت این نوع نمک ها  تصفیه نشده و فاقد ید کافی هستند و مصرف آنها موجب آسیب به سلامت کلیه و کبد می شود.



Source link