سیستم کولر خودرو چگونه کار میکند؟

ایراد خودرو البته در این بین ایران خودرو انواع تیپ های سمند با اسامی پردیس، زوبین، ساحل، سورن کوپه و شهری را نیز در قالب خودروهای مفهومی ایرانی معرفی کرده است که به خط تولید نرسیدهاند. در سال ۱۴۰۰، ایران خودرو سمند را با یک طراحی جدید در داشبورد تولید کرد. قیمت ۴ میلیارد تومانی اولین سدان وارداتی ایران خودرو در بازار آزاد! البته پرسش اساسی این است که آیا همین تعداد خودروخارجی وارد بازار شده است؟ این گاز براساس هیدروفلوئوروکربن یا HFC توسعه یافته است و خاصیت تخریب کنندگی گاز فرئون را ندارد. برای این کار مکانی که برای کندانسور در خودرو درنظر گرفته شده است در قسمت جلوی خودرو است که در معرض جریان هوا قرار داشته باشد تا بتواند عملیات انتقال حرارت را از مبرد بهخوبی انجام دهد. با توجه به اینکه برخی از نشانهها برای خرابی قسمتهای مختلف مجموعه، مشترک هستند، بنابراین ذکر این علائم در قسمت مربوط به قطعهای خاص دلیل بر منحصر به فرد بودن نشانه مذکور برای خرابی قطعه مربوطه نیست و آن نشانه ممکن است دلیلی بر خرابی قسمتهای دیگری از مجموعه کولر نیز باشد. برای مثال هنگامی که کولر باد گرم میزند، همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم، میتواند به دلیل خرابی کمپرسور، خرابی کندانسور، نشتی گاز کولر و مواردی دیگر 1401 AP باشد.

باد گرم کولر خودرو به چه علت است؟ نکته دیگری که درباره کمپرسور کولر باید بدانید این است که کمپرسور اگر بهمدتی طولانی کار نکند احتمال دارد که کارایی خود را از دست بدهد. از اوایل سال 2018 نیز بنز تصمیم گرفت نسل چهارم کلاس خود را برای اولین بار در آمریکا و کانادا به فروش برساند. بیش از ۱۰٫۵ میلیون دستگاه از کلاس فروخته شده از سال ۱۹۸۲ نشان می دهد که کلاس چقدر در بین مشتریان ما محبوب است. تعویض روغن ترمز که نسبتا کم هزینه است میتواند راهحلی برای این مشکل باشد. این موضوع نیز برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مجموعه نیاز دارد تا هر چه سریعتر رفع عیب شود. این موضوع میتواند در برخی مواقع رفع ایراد را با دشواریهایی روبرو کند. بنابراین با توجه به مشترک بودن برخی از علائم خرابی کولر خودرو برای قطعات این مجموعه، مراجعه به تعمیرکار مجرب برای رفع عیب همواره توصیه میشود. البته برای عدم سرمایش کافی کولر خودرو در ابتدا ممکن است دلایل دیگری همانند کاهش مقدار گاز کولر و نشتی در سیستم کولر بررسی شوند و سپس برای ادامه عیبیابی، کمپرسور بررسی چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ شود. سیستم تهیه مطبوع در اتومبیل یکی از سیستمهایی است که همانند بسیاری دیگر از سیستمهای خودرو به هماهنگی و همکاری قسمتهای گوناگونی در خودرو نیاز دارد.

هر کدام از این قسمتها در صورتی که عملکرد درستی نداشته باشند، باعث میشود تا سیستم تهویه مطبوع بهطور کلی کارکرد درستی نداشته باشد. مبرد از هر یک از اجزایی که در مسیر آن قرار دارد و در آنها جریان دارد، میتواند نشت پیدا کند. برخلاف نشتی دیگر مایعات خودرو همانند روغن و آب که در زمان نشتی میتوان آنها را در محل نشتی مشاهده کرد، مبرد سیستم کولر خودرو هنگام تماس با هوا به حالت گاز خارج میشود و ردیابی آن را دشوار میکند. از نشتی گاز کولر و خرابی اجزای سیستم کولر تا مشکلات برقی مربوط به سیمکشی و سوختن فیوز میتواند باعث باد گرم کولر در زمان روشن کردن شود. در صورتی که از عدم نشتی گاز کولر اطمینان پیدا کردید و تمامی اجزای کولر نیز عملکرد درستی داشتند، در اینصورت باد گرم کولر ماشین ممکن است از مشکلات برقی و سیمکشی باشد. کثیف شدن اواپراتور یکی دیگر از دلایل ایجاد هوای گرم است. این مشکل یا بهعبارتی دیگر عدم کارکرد کولر ماشین میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد. با توجه به اینکه وظیفه کمپرسور کولر اتومبیل به گردش درآوردن مبرد در داخل سیستم است، بنابراین درصورتی که کمپرسور نتواند این کار را به نحوه مطلوبی انجام دهد، باعث میشود تا سرمایش موردنظر توسط سیستم تهویه مطبوع ایجاد نشود.

سیستم تهویه با کنترل فشار و دما، وضعیت گاز خنک کننده را بین دو حالت مایع و جامد تغییر میدهد. در بیشتر اوقات این عیب به این صورت است که در یک روز کولر خنک میکند ولی روز بعد هنگامی که کولر ماشین را روشن میکنید باد گرم میزند. بخش عمده این خودروها، مربوط به خانواده چانگان است. برای مثال ایرادهای مربوط به کمپرسور کولر یا علائم خرابی کندانسور کولر. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس علائم خرابی مربوط به هر کدام از قطعات مجموعه کولر خودرو را شرح میدهیم. با توجه به اهمیت کمپرسور کولر در سیستم تهویه مطبوع خودرو، در ادامه برای آشنایی با علائم خرابی کمپرسور کولر، برخی از مهمترین آنها را شرح میدهیم. در نتیجه این خودرو نیامده به یکی از مهمترین گزینههای رقیب برای خودروهای لوکس درجه یک بازار ایران، از جمله مرسدس بنز کلاس تبدیل شد. این محصول تنها یک بار با نام در نمایشگاه خودرو بین المللی نیویورک در سال 2001 میلادی به منظور سنجش طبع مشتران آمریکایی به نمایش درآمد اما تقریبا جایی جز بازار داخلی کره به فروش نرسید.  ​​​.