اگر می خواهید قند خون تان در ماه رمضان تنظیم شود در افطار و سحر این ماده غذایی را بخورید


کد خبر: 236630

تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 فروردين 1402 – 13:12

به گزارش ، صرف خرما در افطار علاوه بر این که در روایات و احادیث به آن بسیار توصیه شده است، سبب کنترل اشتها شده و از پر خوری در افطار جلوگیری می کند. خرما همچنین موجب تنظیم قند خون و بازیابی توان ذهنی و عضلانی می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد خرما بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارک رمضان است.

بر اساس نتایج تحقیقی، در ساعات پایانی روزه، قند خون کاهش پیدا می کند و بر مغز تأثیر می گذارد و سبب می شود فرد احساس کسالت و ضعف کند و از قدرت تمرکز شخص روزه دار کاسته می شود. این میوه می تواند انتخاب خوبی به جای قندهای صنعتی باشد و به دلیل اینکه قند خود را آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تأمین می کند، می تواند در وعده های سحر و افطار ماه رمضان مصرف شود.

خرما خاصیت ملین دارد و روده ‏ها را پاکسازی می ‏کند. ماده نیکوتینیک موجود در خرما، دارویی فوق‏ العاده مؤثر برای رفع ناراحتی روده ‏ای است. خوردن خرما سبب ایجاد و تقویت باکتری ‏های مفید روده ‏ای می ‏شود. خرما ویتامین‏ های متعددی دارد، ویتامین A موجود در آن سبب تقویت بینایی چشم می ‏شود.

خرما یکی از مواد مؤثر در بهبود حافظه می‏ باشد. همچنین منبع مناسبی از ویتامین‏ های گروه B، سلنیوم، آهن و منگنز است و بدین ترتیب می‏تواند ماده غذایی مناسبی برای تقویت حافظه باشد. میـوه خرمـا دارای ترکیبـات حیـاتی بـوده و ارزش غذایی آن به دلیل داشتن فیبـر و مـواد معـدنی ضـروری میباشد.

ترکیبـات پلـی فنلـی موجـود در عصـاره خرمـا مانند فلاونوئیدها، آنتوسیانین هـا واسـیدهای فنولیـک و عناصری مانند سلنیوم، مـس، روی، منگنـزو ویتـامین C میتوانند موجب حفاظت کبدی علیه تخریب اکسیداتیو گردنــد.

بررســی انجــام شــده نشــان مــی دهــد فعالیــت آنتی اکسیدانی و عصاره خرما از پراکسید اسیون لیپیـدی و اکسیداسیون پروتئینی جلوگیری می کنـد و منجـر بـه تخریــب سوپراکســید و رادیکــال هــای هیدروکســیل میگردد.

گردآورنده :

دکتر نسیم زرین پنجه

منابع: Momen H, Momen Ebne Mohammad Zaman SM. Tohfatolmomenin. 1th ed. Qom: Noor vahy; 2012. p. 238-239. (Persian). Siahpoosh A, Yazdanparast R, Jaberkhalafian A, Alikazemi S. Phenolic compounds and hydroxyl radical scavenging activities of aqueous and methanolic extracts of ohoenix dactylifera L cultivar dayri fruits. Jundishapour Sci Med J 2012; 11(2): 185- 192.   Abdelrahman HA, Fathalla SI, Mohamed AA, Jun HK, Kim DH. Protective Effect of Dates (Phoenix dactylifera L.) And Licorice (Glycyrrhiza glabra) on Carbon TetrachlorideInduced Hepatotoxicity in Dogs. Global Veterinaria 2012; 9(2): 184-191.

 



Source link