استفاده از رنگهای مناسب برای فضای بستری در روحیه کودک مؤثر است


کد خبر: 247471

تاریخ انتشار: دوشنبه 17 مهر 1402 – 13:22

دکتر حمید آهنچیان با بیان اینکه انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای درمانی اهمیت خاصی دارد، گفت: فضایی که کودکان در آن بستری می‌شوند ازجمله فضاهایی است که در حالت روحی و روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. کودکان بیمار به‌نسبت بزرگ‌سالان حساس‌تر و زودرنج‌ترند؛ پس طراحی داخلی فضای درمانی که کودک در آن بستری است باید به‌‌گونه‌ای باشد که آرامش محیطی را در ‌فضا فراهم کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: رعایت به کارگیری درست فرم و رنگ، تناسب، ترکیب بندی مناسب و دیگر نکات مهم در طراحی، علاوه بر ز یبایی بصری ، در بهبود عملکرد و بازدهی و کارایی پرسنل و کادر درمان نیز مؤثر است و کودک با رضایتمندی و خوشنودی بستری شدن و روند درمان را می پذیرد و امر بهبود، سرعت می یابد.

وی با اشاره به اینکه، استفاده از رنگهای مناسب برا ی فضای بستری کودکان نیزیکی از عوامل تأثیرگذار در روحیه کودک است، افزود: رنگها براساس تفسیر ذهنی افراد معانی گوناگونی دارند، اما برخی از آن ها در سراسر دنیا مفهوم مشترکی را دارند. رنگهای گرم، که در طیف قرمز و زردند، احساسات را تحریک می کنند و رنگهای سرد، که در طیف سبز و آبی هستند، ً معمولا آرام بخشند.

دکتر آهنچیان یادآور شد: رنگها در شخصیت انسان و به ویژه کودکان تأثیر زیادی دارند و تجربه های هیجانی مانند شادی، آرامش، خنده، تحریک پذیری و سکون را در پی دارند.

وی نزدیک سازی محیط بیمارستان به فضای خانه را  تأثیر مثبتی در بهبودی بیماران دانست وافزود: این مرکز در راستای ارائه با کیفیت خدمات درمانی خود، توجه به روح و روان کودک را از اولویت های اصلی خود می داند و در این راه قدم برداشته است.

معاون آموزش و سلامت بیمارستان کودکان اکبر رنگ آمیزی دپارتمان رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش های بستری، لابی های بین طبقات و جای گذاری آکواریوم های متعدد در نقاط مختلف بیمارستان و استفاده از ظرفیت گروه های خیرین نظیر گروه راه سلامتی، سفیران لبخند، کودکان فرشته اند و لبخند کودک را از اقدامات این مرکز در راستای زیبا سازی و توجه به روح و روان کودکان بیمار برشمرد.



Source link