میانسالی یک بحران نیست، اما احساس خواب آلودگی، استرس و شادی بعد از ۳۵ سالگی – یا زمانی که واقعاً میانسالی شروع می شود – کمی متفاوت است.


توسط سومی لی دانشگاه فلوریدا جنوبی

کمتر از یک پنجم آمریکایی ها می گویند که واقعاً یک بحران میانسالی را تجربه کرده اند. با این حال، هنوز برخی از تصورات غلط رایج مردم در مورد میانسالی وجود دارد.

من میانه‌سالی را مطالعه می‌کنم، و به خصوص اینکه چگونه مردم در این مرحله از زندگی با خواب و استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. در تحقیقاتم همچنین دریافتم که میانسالی هم فرصت ها و هم چالش هایی را به همراه دارد.

رسیدیم؟

دوست دخترهای بالغ وقتی در کافی شاپ ملاقات می کنند می خندند

تعیین زمان دقیق شروع میانسالی دشوار است. در مقایسه با سایر دوره‌های رشد – مانند کودکی، نوجوانی و بزرگسالی – میانسالی طولانی‌تر است و نقش‌های اجتماعی متنوع‌تری را شامل می‌شود. مطالعات کمتری در مورد میانسالی نسبت به مطالعات مربوط به دوران کودکی و بزرگسالی منتشر شده است. بنابراین محققان هنوز اطلاعات کمی در مورد زمان و تجربیات منحصر به فرد این مرحله از زندگی دارند.

میانسالی ممکن است در زمان های مختلف برای افراد مختلف شروع شود.

در دهه ۱۹۹۰، مردم به طور کلی موافق بودند که میانسالی از ۳۵ سالگی شروع می شود. این به سمت سن بالاتر تغییر کرده است. آمریکایی ها ممکن است اکنون بگویند که زندگی میانسالی از ۴۴ سالگی شروع می شود و تا ۶۰ سالگی به پایان می رسد. افزایش امید به زندگی و پیشرفت های پزشکی ممکن است در این تغییر نقش داشته باشد.

بزرگسالان امروزه نسبت به نسل های قبلی عمر طولانی تر و سالم تری دارند. خواسته های ایجاد یک حرفه نیز همزمان با تشکیل خانواده افزایش یافت. به همین دلیل است که برخی از محققان شروع کرده اند به دوره ای که تقریباً از ۳۰ تا ۴۵ سالگی رخ می دهد به عنوان “بزرگسالی تثبیت شده” یاد می کنند و آن را از میانسالی که قبلاً درک می شد متمایز می کند.

سن تقویمی تنها یک راه برای تعیین شروع میانسالی است. روانشناس مارگی لاچمن بر نگاه کردن به برخی از تغییرات در زندگی و نقش های اجتماعی که معمولاً در میانسالی رخ می دهد به عنوان راهی برای ارائه یک تعریف تأکید می کند.

نقش های زیاد، زمان کم

تاجری که از طریق ناهار کار می کند

میانسالی زمانی است که افراد بیشترین تعداد نقش های اجتماعی را به خود اختصاص می دهند. متوسط ​​بزرگسالان میانسال در ایالات متحده معمولاً چهار نقش اصلی را ایفا می کنند – کارگر مزدبگیر یا خانه دار. یک همسر یا شریک والدین؛ و کودک بالغ داشتن نقش های متعدد ممکن است فرصت های بیشتری برای ایجاد منابعی مانند درآمد، عزت نفس، روابط و موفقیت فراهم کند. اما مردم همچنین باید زمان و انرژی خود را بین این نقش های متعدد تقسیم کنند.

[Like what you’ve read? Want more? Sign up for The Conversation’s daily newsletter.]

عوامل خطر بیماری های بعدی نیز در میانسالی ظاهر می شوند. متابولیسم کند، افزایش وزن و تغییرات هورمونی شایع هستند. همچنین، زنان یائسگی را تجربه می کنند که شامل گرگرفتگی و نوسانات عاطفی است. مردان میانسال بیشتر از مردان و زنان جوانتر به آپنه خواب مبتلا می شوند.

همه این عوامل ارتباط نزدیکی با خواب دارند، بنابراین جای تعجب نیست که در میان بزرگسالان میانسال خواب ضعیفی پیدا کنید. خواب کمتر از شش ساعت در شب، کم خوابی و سایر مشکلات خواب شایع هستند.

خواب، استرس و شادی

با این حال، تغییرات فیزیکی مرتبط با سن تنها تهدیدی برای خواب نیست. مبارزه بزرگسالان میانسال برای انجام چندین نقش اغلب ناسازگار باعث استرس نیز می شود. استرس پیامدهای منفی مانند بی خوابی مزمن برای خواب دارد. بدتر: استرس می تواند ناشی از کمبود خواب باشد. بنابراین خواب کم یا استرس می تواند یک چرخه معیوب و مشکلات سلامتی پشت سر هم ایجاد کند.

خواب و استرس هر دو بر احساسات تأثیر می گذارند، بنابراین ممکن است در میانسالی انتظار سطوح پایینی از شادی داشته باشید. تحقیقات از این امر حمایت می کند. تعداد کمی از مردم در دوران میانسالی شادتر از گروه های مسن تر و جوان تر هستند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که میانسالی شامل رشد نیز می شود، از جمله اوج بهره وری کار، تصمیم گیری های مالی بهتر و خرد بیشتر.

اگرچه محققان توانستند الگوهای کلی بدتر شدن خواب، افزایش استرس و کاهش شادی را در میانسالی شناسایی کنند، تجربیات در افراد مختلف متفاوت است. برای برخی افراد، ممکن است رشد بیشتری نسبت به پسرفت یا تعادل بین این دو وجود داشته باشد. در واقع، برخی تحقیقات نشان می دهد که رشد شخصی با رفاه در دوران میانسالی مرتبط است.

در حال حاضر، از قبل مشخص شده است که میانسالی زمان مهمی است که مسیر پیری را مشخص می کند. به همین دلیل است که مراقبت از خود به ویژه در دوران میانسالی، با وجود مشغله های زیاد ناشی از تعداد بیشتر نقش ها، اهمیت ویژه ای دارد. تاکید بیش از حد بر ارزش خواب کافی و مدیریت استرس سخت است. انجام این کارها می تواند به افراد کمک کند تا «بحران میانسالی» را به «چشم انداز میانسالی» تبدیل کنند.گفتگو

سومی لی، استادیار مطالعات سالمندی، دانشگاه فلوریدا جنوبی

این مقاله با مجوز Creative Commons از The Conversation بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر