متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به خاطر داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از غذاهای خاص با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از سایت دکتر با ما به اشتراک بگذارید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، تا بیشتر در مورد علل این مشکل صحبت کند و بوی بد دهان را در رژیم غذایی از بین ببرد.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل زیادی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها یکی از شایع ترین علل این مشکل است.

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل می تواند بوی بد دهان غذا را از بین ببرد.

پلاک دندان

دهان ناحیه ای از بدن است که میکروب های مختلف زیادی در آن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین خوردن غذاهای حاوی قند و الکل می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان می نشینند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
غذاهای خاصی مصرف کنید

غذاهای زیادی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از چربی هستند و می توانند بوی بد دهان را در دهان و پس از آن ایجاد کنند ، اگر جذب شوند و در ریه ها دفع شوند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تجزیه کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی نامطبوعی ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این غذا همچنان تجزیه می شود و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که با ایجاد بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت رشد می کنند

این نوع کربوهیدراتها با دسته ای از مولکولهای کربوهیدرات همراه هستند که به راحتی توسط باکتریهای طبیعی در دهان و روده مشتعل می شوند ، باعث ایجاد گاز ، التهاب بدن ، مشکلات روده ای و البته جینهاوا ناسالم می شوند.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر به آنها اشاره شده است خودداری کنید. البته ، باید به خاطر داشته باشید که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها می تواند برای جلوگیری از بوی بد دهان م effectiveثر باشد.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات این امر برای تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب برای از بین بردن بوی بد دهان کافی است. با این حال ، شما نباید نیاز به بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک را فراموش کنید. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب زیاد از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکلات دندان یا لثه است. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را نه تنها از شر بوی بد دهان خلاص کنید ، بلکه باید قدم مهمی در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 بار در روز غذا نخورید

هرچه تعداد غذاها بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع بقایای مواد غذایی در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، اکثر تنقلات شیرین و البته مزه دار هستند و مانند باکتری های دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت داشتن همیشه میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای داشتن یک تنفس خوب بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود که روزانه دهان خود را بعد از مسواک زدن با روغن نارگیل بشویید. روغن نارگیل سرشار از لوریک اسید است. این ترکیب در برابر عوامل بیماری زا مختلف دهان اثر مفیدی دارد. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر حوصله داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تخلیه کنید.
کمی سبزیجات پیدا کنید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل می تواند بوی بد دهان غذا را از بین ببرد.

مکمل هایی برای جلوگیری از بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، Streptococcus salivarius باید قبل از دهان افراد سالم باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. در نتیجه ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر. رضا اطمینانانی با ارائه تغذیه اولیه و کمیت و روش های رژیم می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

خطرناک ترین غذاها سیگار می کشند

اهمیت غذای گرم و سرد

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید